תמונות מספרות • זכרונות מיהדות שנגדעה

    אבי יעקב | צילום: באדיבות מכון ''שם עולם'' No Comments on תמונות מספרות • זכרונות מיהדות שנגדעה
    16:33
    02.05.24
    מיכל ירושלמי No Comments on האם מותר להשתזף בשמש בשבת? תלוי במטרה | הלכה לשבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תערוכת הצילומים ייחודית בשם "פנים ואחור" מוצגת בשבוע זה במשכן הכנסת. התערוכה מוצגת ביוזמת מכון 'שם עולם' העוסק בחקר, חינוך והנצחת השואה. בתצוגה יוצגו לראשונה תמונות מזעזעות שצילמו חיילי וורמאכט, צבא הקבע של המשטר הנאצי במצלמות אישיות בימי כיבוש מזרח פולין וימי מבצע ברברוסה, ובהם מתועדים החיילים כשהם מבזים ומשפילים יהודים באופן מחליא. צילומים אלו "שואבים" את הצופה אל נקודת מבטו של החייל הנאצי ומאפשרים כניסה מזעזעת אל תוך עיניו.

    אלא שזהו רק מימד אחד של התמונה שתוצג בתערוכה. בצדם האחר של הצילומים כתבו הגרמנים בכתב ידם אמירות אנטישמיות כ"מזכרת" כדוגמת: 'פושעים יהודים', 'יהודים בעבודתם', 'התפוצצות בתי כנסת' והשפל מכולם: 'יהודים מתים'. לצד התמונות והכותרות של חיילי הוורמאכט שמבטאות את כל צדדיה של התמונה, מלפנים ומאחור, יוצגו גם ציטטות מתוך זכרונותיהם של יהודים שהיו בלב התופת ושרדו.

    התערוכה מהווה תיעוד מצולם אחרון ויחיד של יהודים שחיו בעיירות הקטנות ולא היה להם כל תיעוד: העיירות שדליץ, קוצק, ראדום, חלם וסביבתן, ונרצחו בתקופת השואה. בניגוד לעיירות הגדולות כדוגמת ורשה, לודז' ולבוב בהן תועדו היהודים בדרכים רבות, היהודים בעיירות אלו כמעט ו"אבדו" בתהום הנשיה וצילומים אלו הם היחידים שמספרים לראשונה את סיפורם בתקופת השואה. החיוך והצחוק, ועמם מבטי הייסורים והכאב, שולחים לנו מהם דרישת שלום אחרונה. למרבה ההפתעה, דווקא הרוצחים הנתעבים שרצו בהשמדתם של היהודים- היו לאלו שהנציחו אותם.

    אחרי מותם של החיילים התגלו האלבומים הללו על-ידי בני משפחותיהם של חיילי הוורמאכט, ואלו הועברו לתיעוד והנצחה בארכיון השמור של מכון 'שם עולם'.

    גטו וורשא שואה

    שואה

    שואה טבח קונסקי

    שואה היטלר קונסקי

    שואה שער הגטו העתיק בלובלין

    יהודים מנקים לנאצים גרמנים שואה רכב  שם עולם

    שם עולם יהודים מנקים לנאצים גרמנים שואה רכב

    שואה ילדים מצדיעים נאצי

    קוצק בית הכנסת היהודי שריפה שואה

    צוענים נגינה מדרגות ישיבת חכמי לובלין יח''ל שואה

    שואה עבודת כפייה קרקא קרקוב

    שואה עבודת כפייה קרקא קרקוב

    שואה גטו וורשא

    תחנת רכבת בוורשא שואה

    שואה תחנת רכבת בוורשא

    שואה בית קברות ז'שוב חורבן

    עבודת כפייה ראדום שואה



    0 תגובות